fbpx
Masz pytanie? Zadzwoń 24h! +48 795 790 719 kancelaria@mentorgroup.pl

Terminy w reklamacji!

10 maja&5b51p;2019Reklamacja

Jakie terminy występują w reklamacji?

Czas na rozpatrzenie reklamacji i inne kluczowe terminy:

  • Termin złożenia reklamacji – 2 lata od wydania towaru konsument może składać do sprzedawcy reklamację tytułem rękojmi,
  • Termin złożenia reklamacji w przypadku rzeczy używanej 1 rok, jednak sprzedawca o tym fakcie powinien Cię poinformować przed zakupem. Jeśli o tym zapomni, na złożenie reklamacji z tytułu rękojmi masz 2 lata. Takie zasady obowiązują bez względu na to, czy kupujesz samochód, ubranie, czy meble.
  • Czas na zgłoszenie reklamacji przez 1 rok od wydania towaru w razie stwierdzenia wady występuje domniemanie, że istniała ona w chwili wydania towaru,
  • w przypadku zauważenia wady w późniejszym terminie, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania towaru, to konsument powinien wykazać, że wada towaru istniała w momencie zakupu.
  • Termin rozpatrzenia reklamacji – czas na rozpatrzenie reklamacji, w której żądamy wymiany rzeczy, usunięcia wady lub obniżenia ceny wynosi 14 dni kalendarzowych,
  • termin na rozpatrzenie reklamacji, w której żądamy odstąpienia od umowy wynosi 30 dni kalendarzowych,
  • w razie nie ustosunkowania się przez firmę w powyższych terminach (14 dni, 30 dni) terminie żądanie uznaje się za uzasadnione czyli zaakceptowane.
  • Ważne! Czas na zgłoszenie reklamacji w wyniku zauważonej usterki (jeden rok od dnia wykrycia wady) nie skraca czasu odpowiedzialności sprzedawcy (2 lata od dnia wydania towaru).
  • Czas na zgłoszenie reklamacji produktów spożywczych – to 3 dni od dnia otwarcia opakowania lub daty zakupu produktu sprzedawanego luzem.
  • Reklamacja rzeczy nabytej  w internecie  -konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Prawo to jest szczególnie istotne w przypadku zakupów internetowych, choć warto pamiętać, że nie dotyczy towarów, które się łatwo psują, lub przygotowanych według specjalnego, indywidualnego zamówienia.
  • Uwaga! Z racji tego, że gwarancja jest dobrowolnie wystawiana przez producenta, może on dowolnie ustanawiać jej warunki  – np. w zależności od rodzaju klienta. Nie jest niezgodny z prawem często spotykany zapis, że dla kupujących towar na fakturę czas gwarancji wynosi np. 12 miesięcy, a dla konsumenta 24 miesiące.
  • Reklamację dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób(tzw. „mandat” za brak biletu) składa się nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
  • Prawo pocztowe oraz Prawo przewozowe daje 7 dni na zgłoszenie ewentualnych roszczeń związanych z ubytkami i uszkodzeniami przesyłki, które nie dają się zauważyć z zewnątrz.