Kompetencje i obowiązki zarządu spółki z o.o.
Zarząd spółki z o.o. zajmuje się prowadzeniem spraw spółki i jej reprezentacją (o ile nie jest to zarząd jednoosobowy). Jeśli umowa nie stanowi inaczej – członkowie zarządu spółki z o.o. powoływani i odwoływani są uchwałą wspólników spółki.
Podstawowe obowiązki Zarządu spółki z o.o. to m.in.:
- zgłaszanie do sądu rejestrowego wszelkich zmian w danych spółki (Art. 166 § 1 i § 2 K. s. h.) w tym zmiany umowy spółki lub wysokości kapitału zakładowego, a także dodatkowych wkładów niepieniężnych (aport), zmiany dotyczące imion, nazwisk, adresów członków rady nadzorczej, zarządu, prezesa, komisji rewizyjnej – o ile takowe zostały ustanowione.
- zgłoszenie spółki w urzędzie skarbowym (Art 171 k. s. h.)
- prowadzenie księgi udziałów (Art. 188 k. s. h.)
- prowadzenie spraw spółki (Art. 201 i 204 k. s.h.),
- zwoływanie zgromadzenia wspólników (Art. 235 w zw. Z 231, 232, 233, 236 i 237 k. s. h.),
- prowadzenie księgi protokołów (art. 248 k. s. h.), w których wpisywane są m.in. uchwały zgromadzenia wspólników.
Oczywiście to tylko niewielka część obowiązków Zarządu spółki z o.o. – ich pełen zakres określa Kodeks spółek handlowych, umowa spółki z o.o. jak i regulamin Zarządu.