fbpx
Masz pytanie? Zadzwoń 24h! +48 795 790 719 kancelaria@mentorgroup.pl

Jak napisać reklamację?

26 kwietnia&4b39p;2019Reklamacja

Jak napisać reklamację?

Chciałbyś dowiedzieć się jak napisać reklamację? Zapraszamy do przeczytania drugiego z cyklu czterech artykułów poświęconych reklamacji. W obecnym artykule zajmiemy się tematem Jak napisać reklamację? Zapraszamy do lektury.

Czego dowiesz się z drugiej części części artykułu dotyczącej reklamacji:

  1. Reklamacja wyjazdu turystycznego
  2. Reklamacja usługi transportowej?

W reklamacji należy ująć zauważoną wadę oraz żądania, jakie mamy względem wybrakowanego towaru. Reklamacja z tytułu rękojmi daje nam prawo do:

  • naprawy usterki,
  • wymiany rzeczy na nowa,
  • zwrotu lub obniżenia ceny za towar

To kupujący wybiera, czy woli, aby daną rzecz naprawić, czy wymienić na nową, a wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy. Jeśli jednak okaże się, że naprawa lub wymiana rzeczy jest niemożliwa lub zbyt kosztowna, to można żądać zwrotu ceny za towar (czyli odstąpić od umowy). Jednakże zwrot ceny jest zawsze wariantem ostatecznym – jest możliwe tylko, gdy wada jest istotna, czyli bardzo poważna .Przy umowie o świadczenie usług możesz zażądać właściwego wykonania usługi np. wydania opóźnionej przesyłki jeśli sprawa dotyczyła problemu z firmą kurierska

Należy pamiętać, że nie wszystkie usługi podlegają reklamacji z tytułu rękojmi. Do części stosuje się kategorię „należytej staranności” i jej brak także może być podstawą reklamacji. W taki sposób można reklamować np. rozmaite kursy. Nie można reklamować efektu czyli tego, że np. klient nie nauczył się francuskiego. Można jednak domagać się np. obniżenia ceny ze względu na to, że wykładowca spóźniał się notorycznie na zajęcia i kończył je przed czasem, kursanci nie zdążyli przerobić zaplanowanego materiału itp.

Część usług, jak np. turystyczne, finansowe czy medyczne, regulowane są przez przepisy szczegółowe, które określają obowiązki przedsiębiorców. Pomimo to można je z powodzeniem reklamować.

Skupię się na usłudze turystycznej, ponieważ wakacje, ferie zimowe, kojarzą nam się z wypoczynkiem, który planujemy przez dłuższy czas. Niestety może się zdarzyć, że jakość usług będzie pozostawiać wiele do życzenia, dlatego warto wiedzieć jak skutecznie zareklamować usługę turystyczną. Podam również kilka innych  przykładów, które najczęściej są poruszane na forach internetowych:

 

Reklamacja wyjazdu turystycznego

Reklamacja wyjazdu turystycznego może objąć warunki hotelowe, wyżywienie, dużą odległość od stoku lub innych zimowych atrakcji, odwołane w ostatniej chwili zajęcia z instruktorem jazdy na snowboardzie, nartach, etc.

Aby złożyć reklamację wyjazdu turystycznego, należy skierować pismo reklamacyjne do organizatora wycieczki – jak w przypadku reklamacji pobytu w hotelu. Wszystkie błędy i uchybienia zgłosić natychmiast do wykonawcy lub organizatora wycieczki zimowej.

  • termin zgłoszenia reklamacji do 3 lat – reklamację można zgłosić nawet po 2 latach i 11 miesiącach od zakończenia wyjazdu zimowego. Jednak najlepiej reklamować wycieczkę podczas pobytu, jeżeli nie, to zaraz po powrocie.

 

Reklamacja usługi transportowej

Kupując bilet na przejazd autokarem, zawieramy umowę z przewoźnikiem, a sam bilet uprawnia do skorzystania z tej usługi. Zawarta umowa oczywiście obejmuje obowiązki pasażera, jak i obowiązki przewoźnika. Jeżeli nastąpi awaria pojazdu, należy nam sie zwrot kosztów za cały przerwany przejazd. w sytuacji odwołania lub opóźnienia o ponad 2 godziny w przypadku podróży długodystansowej  powinna być rekompensata między:

  • zwrotem kosztów biletu lub zapewnieniem przewóz do miejsca wyjazdu,
  • podróżą inną trasą do celu na podobnych warunkach, najwcześniejszym możliwym terminie i bez dodatkowych opłat.

W sytuacji  nie otrzymania takiej propozycji , można później złożyć skargę i ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz o odszkodowanie w wysokości 50 procent jego ceny. Ważne aby:

  • złożenie skargi odbyło się do 3 miesięcy od dnia zaistniałej sytuacji.
  • dołączyć oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu, w tym bilet oraz kopie dokumentu uprawniającego do ulgi.
  • przewoźnik jest zobowiązany do odpowiedzi w ciągu miesiąca od otrzymania skargi, a na udzielenie odpowiedzi ma 3 miesiące od otrzymania skargi.

Autor

Karolina Sobolewska – Prawnik

Sprawdź również: